Return to site

ADAB MURID DENGAN GURU

November 6, 2022

Adab dan perkhidmatan yang diberikan oleh seorang murid kepada gurunya seperti mencium tangan guru, menyusun seliparnya, mengambil air untuknya dan lain-lain lagi termasuk dalam perkara yang diharuskan dalam agama, diamalkan oleh Salafu Soleh dan boleh membawa keberkatan kepada murid.

Tetapi ia hendaklah dilakukan secara bersederhana dan tidak melampaui batas sehingga menimbulkan fitnah seperti mencium kaki guru dan membenarkan semua ajaran guru setelah jelas percanggahannya dengan sunnah Nabi s.a.w.

Insya Allah, dengan mempelajari sunnah Nabi s.a.w., kita akan menjadi orang yang bersederhana dalam menjaga adab dan memberikan khidmat kita kepada guru.

Selain itu, bentuk adab atau khidmat tersebut perlu sesuai dengan zaman. Misalnya, pada zaman ini, kebanyakan pengajian dilakukan secara online. Maka, termasuk dalam adab dan khidmat yang boleh diberikan oleh murid kepada gurunya adalah seperti membimbing gurunya menggunakan kemudahan komputer, memberikan tumpuan di dalam kelas, berpakaian sopan dan duduk dengan cermat ketika mendengar kuliah, dan tidak bermudah-mudah meninggalkan kelas tanpa memberikan sebarang makluman kepada guru yang mengajar.

Pada masa yang sama, guru juga perlu memahami situasi para pelajarnya yang datang daripada latar yang berbeza dan mempunyai cabaran yang berbeza di tempat masing-masing.

Hanyasanya para pelajar pula tidak seharusnya mengambil sikap bermudah-mudah sehingga mengabaikan adab ketika belajar.

Wallahu a'lam.