Return to site

BAGAIMANA KITAB HADIS DIMULAKAN

August 10, 2022

1. SUNAN - Biasanya, semua kitab hadis yang dinamakan dengan nama “Sunan” dimulakan dengan Kitab Thaharah (Kitab Bersuci) kerana Sunan ditulis dengan tujuan untuk mengumpulkan hadis-hadis yang dijadikan hujah oleh para fuqaha’ dalam masalah fiqh, dan hukum fiqh yang paling penting adalah solat, yang mana ia tidak sah dikerjakan tanpa bersuci.

2. SUNAN IBN MAJAH - Imam Ibn Majah sedikit berbeza kerana beliau memulakan Sunannya dengan Kitab Ittiba’ as-Sunnah (Kitab Mengikut Sunnah), sebagai isyarat bahawa amalan kita perlu berasaskan sunnah kerana amalan kita hanya diterima oleh Allah jika ia dikerjakan dengan tatacara yang menepati sunnah baginda s.a.w.

3. MUWATTHA’ MALIK - Imam Malik pula memulakan al-Muwattha’ dengan Kitab Awqatis Solah (Waktu-Waktu Solat).

4. SAHIH AL-BUKHARI - Imam Bukhari memulakan Sahihnya dengan Kitabul Walhyi (Kitab Wahyu) kerana segala-galanya di dalam Islam bermula dengan wahyu.

5. SAHIH MUSLIM - Imam Muslim memulakan Sahihnya dengan al-Muqaddimmah (Pendahuluan) yang membincangkan soal asas kepada pengajian hadis, kerana perincian hukum-hakam dalam Islam diterangkan di dalam Sunnah Nabi s.a.w. Maka Imam Muslim menjelaskan jenis hadis bagaimanakah yang boleh diterima untuk dijadikan hujah dan penentuan hukum-hakam, terutamanya yang bersangkutan dengan sanad.

Wallahu a’lam.