Return to site

DOA BERJAMA'AH SELEPAS SOLAT

March 19, 2023

Tidak terdapat satu pun hadis yang menceritakan bahawa Nabi s.a.w. mengangkat tangan dan berdoa selepas solat fardhu, baik secara bersendirian mahupun secara berjama’ah.

Namun, tidaklah mengapa untuk melakukannya sekali-sekala, selagi mana masyarakat tidak menganggapnya sebagai sunnah.

Tetapi, sebaik-baik tempat untuk berdoa adalah di dalam solat iaitu ketika berada dalam posisi sujud sebagaimana sabda Nabi s.a.w.:

أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ فَأَكْثِرُوا الدُّعَاءَ

Maksudnya:

“Posisi yang paling dekat antara seorang hamba dengan Tuhannya adalah ketika dia sedang bersujud. Maka, perbanyakkanlah doa (ketika itu).”

Demikianlah juga halnya berdoa selepas tahiyyat dan sebelum memberi salam; ia juga termasuk dalam salah satu tempat mustajab doa di dalam solat sebagaimana yang sabit dengan sebuah hadis riwayat al-Imam at-Tirmizi dengan sanadnya daripada Abu Umamah, katanya:

قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَىُّ الدُّعَاءِ أَسْمَعُ قَالَ جَوْفُ اللَّيْلِ الآخِرُ وَدُبُرَ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوبَاتِ

Maksudnya:

Telah ditanya kepada Rasulullah s.a.w., “Doa apakah yang paling didengari (dan paling cepat dikabulkan oleh Allah)?” Baginda menjawab, “(Doa) pada penghujung malam dan pada penghujung solat-solat fardhu.”

Di dalam hadis di atas, Nabi s.a.w.menganjurkan kita supaya berdoa pada penghujung solat; bukannya selepas solat sebagaimana yang menjadi amalan kebiasaan masyarakat pada hari ini. Maka, itulah sebaik-baik waktu untuk berdoa ketika solat.

Wallahu a’lam.