Return to site

KAJI SEBELUM SEBAR

August 9, 2022

Maulana Asri mempunyai pengalaman yang panjang dalam mempelajari kitab-kitab pondok dan kitab-kitab tasawuf. Namun begitu, beliau tidak mengajarkan kesemua kitab tersebut kerana ada kandungannya yang bercanggah dengan ajaran Nabi s.a.w. 

Malangnya, di sebahagian pondok di tanah air kita pada hari ini, telah wujud budaya seolah-olah meletakkan kitab-kitab pondok pada kedudukan yang paling tinggi, walaupun kitab-kitab tersebut mengandungi hadis-hadis yang tidak jelas statusnya kerana tidak ditakhrij dan tidak juga ditahqiq.

Lebih malang lagi, ada juga yang mengajar isi kandungan kitab-kitab tasawuf yang jelas percanggahannya dengan ajaran Islam. Kesannya, tersebarlah khurafat kepada masyarakat. 

Maka, menjadi kewajipan setiap Muslim untuk sentiasa melakukan semakan dan analisa terhadap setiap apa yang kita pelajari sebelum mengamalkannya, apatah lagi untuk menyebarkannya kepada masyarakat, sebagaimana firman-Nya:

فَبَشِّرۡ عِبَادِ ٱلَّذِینَ یَسۡتَمِعُونَ ٱلۡقَوۡلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحۡسَنَهُۥۤۚ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ ٱلَّذِینَ هَدَىٰهُمُ ٱللَّهُۖ وَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ هُمۡ أُو۟لُوا۟ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ

Maksudnya: Maka, berikanlah khabar gembira buat sekalian hamba yang berusaha untuk mendengar sesuatu pendapat, lalu mereka mengikut apa yang paling baik pada pendapat itu. Mereka itulah orang-orang yang telah diberikan petunjuk oleh Allah dan merekalah orang-orang yang berakal sempurna.

[Surah az-Zumar (39) : 17-18] 

Wallahu a’lam.